В УЦОЯО пропонують розширити НМТ
В УЦОЯО пропонують розширити НМТ
Предметна обмеженість НМТ негативно впливає як на стабільність освітнього процесу на рівні загальної середньої освіти, так і на якість відбору вступників до закладів вищої освіти.
Про це йдеться у звіті про проведення у 2022 році національного мультипредметного тесту, що підготовлений Українським центром оцінювання якості освіти.
Зокрема, в УЦОЯО зазначають, що в разі продовження практики використання комп’ютерніого тестування вступників, важливо спрямувати зусилля на розроблення комп’ютерних тестів з усіх традиціи?но використовуваних на ЗНО навчальних предметів.
В УЦОЯО зазначають, що для проведення НМТ-2022 організатори вибрали оптимальнии? набір предметів: украі?нська мова, математика та історія Украі?ни (ХХ – початок ХХІ століття).
«Такии? вибір був зумовлении? тим, що ці предмети, з одного боку, мають наи?вищу прогностичну валідність, а з іншого – уможливлюють реалізацію національного компонента освіти, якии? і за мирних часів є важливим, а в умовах віи?ни набуває особливого значення. Водночас не було проведено оцінювання з усієі? лініи?ки навчальних предметів, що є традиціи?ними для ЗНО. Зокрема, на тестуванні не було представлено украі?нську літературу, іноземні мови та природничо-наукові дисципліни», – зазначають в УЦОЯО.
Така предметна обмеженість НМТ певною мірою негативно впливає як на стабільність освітнього процесу на рівні загальноі? середньоі? освіти, так і на якість відбору вступників до закладів вищоі? освіти.
«Тож у разі використання надалі вступних випробувань, що проводять на комп’ютерніи? основі, важливо спрямувати зусилля на розроблення комп’ютерних тестів з усіх традиціи?но використовуваних на ЗНО навчальних предметів, а також на напрацювання такоі? моделі тестувань, яка б уможливлювала проходження учасником саме тих тестів, які відповідають обраному ним напряму навчання на рівні вищоі? освіти», – йдеться у звіті.Іншим недоліком цьогорічного НМТ фахівці називають відсутність у тесті завдань відкритого типу, зокрема на надання розгорнутоі? відповіді, що є традиціи?ними для тестів ЗНО з украі?нськоі? мови та математики.
В УЦОЯО наголошують, що такии? формат тестових завдань є надзвичаи?но цінним як з методичного погляду, адже вможливлює якнаи?краще оцінювання знань, умінь, навичок здобувача освіти на рівні і?х практичноі? реалізаціі?, так і з ідеологічного, адже є свідченням компетентнісноі? зорієнтованості підсумкових тестувань, сприяючи в такии? спосіб посиленню компетентнісноі? спрямованості загальноі? середньоі? освіти.
Основними причинами невключення завдань на надання розгорнутоі? відповіді стала, з одного боку, необхідність скорочення часу перебування учасників НМТ в екзаменаційних центрах (з огляду на безпекові ризики), з другого – неможливість розробити модуль оцінювання цих завдань на електронніи? платформі, а з третього – відсутність розробленоі? и? апробованоі? моделі для оцінювання екзаменаторами відповідеи? учасників НМТ в електронному середовищі.
«Видається, що в маи?бутньому варто знаи?ти прии?нятні рішення, які дали б змогу доповнити онлаи?нові тести завданнями відкритого типу, що, безперечно, забезпечить підвищення якості тестового інструментарію, а отже, і якості відбору вступників до закладів вищоі? освіти», – зазначається у звіті.
Ще однією проблемою цьогорічного НМТ стало те, що використані під час оцінювань тестові форми були дещо закороткими для діи?сно якісного оцінювання учасників тестування за всіма трьома предметними галузями.
Урешті, як засвідчують дані аналізу, розрахунки організаторів щодо довжини тестових форм були доволі точними, адже інструменти оцінювання забезпечили нормальнии? розподіл учасників НМТ.
«Усе ж ця довжина не дала змоги включати в тестові форми весь необхіднии? зміст, передбачении? програмами тестування. З огляду на це в перспективі варто переглянути структуру тестових форм, посиливши і?х додатковими тестовими завданнями, зокрема відкритоі? форми», – наголошують фахівці.
Водночас, незважаючи на означені проблемні аспекти цьогорічного НМТ, фахівці Українського центру оцінювання якості освіти звертають увагу на те, що є всі підстави констатувати, що за наявних обставин вибрании? формат тестового інструментарію та процедур и?ого використання виявилися оптимальними, забезпечивши реалізацію всіма зацікавленими особами свого права на рівнии? і справедливии? доступ до вищоі? освіти.